W jakie elementy powinien być wyposażony warsztat do regeneracji pomp wtryskowych?

Pompy wtryskowe to niezbędny element układu paliwowego każdego samochodu napędzanego benzyną czy olejem napędowym. Urządzenia tego typu są bardzo wytrzymałe i mało podatne na usterki, niemniej niekiedy dochodzi do nieprawidłowości w ich działaniu. Wtedy najlepszym rozwiązaniem jest udanie się do warsztatu, zajmującego się regeneracją takich mechanizmów. Jakie urządzenia są niezbędne do przeprowadzenia takiej procedury?

Sprzęt diagnostyczny

Pierwszym etapem regeneracji pompy wtryskowej jest jej zdiagnozowanie. W tym celu wykorzystuje się aparaturę diagnostyczną, czyli komputer wyposażony w odpowiednie oprogramowanie, który podłącza się do komputera pokładowego samochodu. Program diagnostyczny odczytuje dane ze sterownika pompy i sprawdza, jakie błędy zostały zarejestrowane. Na tej podstawie możliwe jest ustalenie rodzaju usterki oraz zaplanowanie naprawy. To pozwala znacznie zwiększyć efektywność pracy.

Sprzęt czyszczący

Po zdiagnozowaniu źródła problemu, pompa zostaje wyjęta z samochodu i rozłożona na pojedyncze elementy. Następnym krokiem jest dokładne wyczyszczenie jej. To ważne etap, ponieważ po usunięciu zanieczyszczeń turbosprężarka może zostać dokładnie skontrolowana w poszukiwaniu elementów zużytych lub uszkodzonych, które będą wymagać wymiany. Do czyszczenia pomp używa się najczęściej specjalnych myjek, np. ultradźwiękowych. Posiadają one zbiornik płynu, w którym umieszcza się czyszczone elementy – po uruchomieniu myjka zaczyna wytwarzać ultradźwięki, czyli dźwięki o częstotliwości powyżej 20 kHz, co powoduje powstawanie w płynie na przemian stref wysokiego i niskiego ciśnienia. Tworzące się w wyniku tego mikropęcherzyki powietrza gwałtownie rosną i następnie implodują. To zjawisko, nazywane kawitacją, pozwala z dużą skutecznością usuwać nawet bardzo zanieczyszczenia bez uszkadzania czyszczonych powierzchni.

Stół probierczy

To jedno z najważniejszych urządzeń w każdym serwisie zajmujących się regeneracją pomp, takim jak firma Silesia Cars Center. Przy pomocy stołu probierczego zregenerowana pompa może zostać przetestowana i odpowiednio wyregulowana. Stoły probiercze to skomplikowane maszyny, jednak generalna zasada ich działania jest bardzo prosta – naprawiona pompa jest na nich umieszcza i podłączana do aparatury dozującej paliwo. Następnie uruchamiany zostaje przepływ paliwa, dzięki czemu możliwe jest skontrolowanie parametrów pracy pompy. Jeśli odpowiadają one domyślnym wartościom, jakie powinna mieć nowa pompa, oznacza to, że regeneracja została przeprowadzona w sposób poprawny. W przeciwnym wypadku konieczne jest dokonanie regulacji.